بلاگ

مواد اولیه مورد استفاده در صنعت فرش بافی

مواد اولیه فرش

مواد اولیه فرش نقش به سزایی در کیفیت آن دارد که در این مقاله قصد داریم به برخی از این مواد اولیه اشاره‌ای کوتاه کنیم.

1 . پشم

یکی از مواد اولیه مورد استفاده در صنعت فرش بافی در ایران پشم است؛ پشم را اگر از گوسفند مرده به وسیله عملیات های شیمیایی مختلف جدا کنند پشم دباغی می گویند .
پشمی که از گوسفندان می کنند به عنوان خامه فرش استفاده می شود و بهترین نوع این خامه را می توان در بهار از گوسفندان بچینند.
کیفیت پشم به عوامل دیگری مثل نوع گوسفند و آب و هوایی که گوسفندان در آن نگهداری می شوند نیز بستگی دارد.

از جمله ویژگی های پشم هایی که از گوسفندان ایرانی چیده می شود می توان به ضخامت آن ها اشاره کرد.
کارخانه های پشم ریسی دو نوع خامه تحویل فرش بافان می دهند یکی خامه یک لاتاب و دیگری دو لاتاب است که به ترتیب در فرش های با کیفیت پایین و بالا استفاده می شود.
در ادامه مقاله روش های مورد استفاده در تولید فرش در ایران به توضیح سایر نخ های مورد استفاده در صنعت فرش بافی می پردازیم.

2 . ابریشم

استفاده از ابریشم که حاصل از سرد شدن مواد ترشح شده از کرم ابریشم است تاریخچه 2600 ساله دارد و از آن در خامه و چله فرش استفاده می کنند .
در صنعت فرش بافی ایران از دو نوع ابریشم مصنوعی و طبیعی استفاده می شود و لازم به ذکر است که ابریشم مصنوعی برای تولید فرش چندان مناسب نیست.

3 . پنبه

یکی دیگر از مواد اولیه مورد استفاده در صنعت فرش بافی پنبه است ، پنبه که برگرفته از زبان پهلوی و برای اولین بار در کشور هند کاشته شده است، البته عده ای از گیاه شناسان نظری مخالف با این دارند. کشت پنبه در ایران به اعتقاد برخی از کارشناسان به دوره هخامنشیان بر می گردد.
از پنبه در تار و پود فرش استفاده می شودو از مزایای پنبه این است که در مقابل هجوم حشرات موذی مقاوم تر نسبت به سایر خامه های مورد استفاده مقاوم تر است.

در فروشگاه اینترنتی کارپتینو فرش هایی با جنس‌های مختلفی عرضه می شوند که پیشنهاد می شود برای مشاهده و بررسی دقیق‌تر آن‌ها، به صفحه فروشگاه ما سری بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *