بلاگ

روش تشخیص فرش ماشینی و دستباف اصل و تقلبی از یکدیگر ؛ انواع فرش و معرفی آن ها

تشخیص فرش اصل و تقلبی

همه ی ما وقتی که برای خرید به بازار می رویم نگران این هستیم که نکند جنس تقلبی نصیبمان شود. حالا اگر چیزی که می خواهیم بخریم فرش چند میلیون تومانی باشد، این نگرانی بیشتر و بیشتر نیز خواهد شد. چگونه می توان فرش تقلبی و بی کیفیت را از فرش اصل و با کیفیت تشخیص داد؟ چگونه می توان فرش دستباف خوب را شناخت؟ آیا راهی وجود دارد که بتوان با بررسی ظاهری، ویژگی های یک فرش ماشینی خوب و با کیفیت را تشخیص داد؟ در ادامه با کارپتینو همراه باشید تا در این مورد نکاتی را با هم بررسی کنیم.

انواع فرش های 700 شانه

فرش 700 شانه به خاطر داشتن کیفیت مطلوب و قیمت مناسب‌تری که نسبت به فرش‌های 1000 و 1200 شانه دارند، با استقبال خوبی مواجه می شوند. البته باید دقت کرد که امروزه همه‌ی فرش‌های 700 شانه از یک نوع نیستند و از لحاظ کیفی به چند دسته تقسیم می شوند.

  1. فرش 700 شانه‌ی اصل
  2. فرش 700 شانه‌ی تبدیلی
  3. فرش طرح 700 شانه

700 شانه اصل

همان طوری که از نام آن ها هم مشخص است، تراکم عرضی که اصطلاحاً به آن «شانه» می گویند 700 است و تراکم طولی فرش‌های 700 شانه اصل بین 2000 تا 3000 گره متغیر می باشد. البته اگر اندکی در بازار فرش اطلاع داشته باشید حتماً می دانید که در این فرش‌ها تراکم طولی که به آن اصطلاحاً تراکم فرش هم می گویند، عموماً 2250 است.

رنگ بندی فرش‌های 700 شانه اصل عموماً به صورت 8 رنگ و یا 10 رنگ است. البته در بین طرح‌های جدیدتری که با دستگاه‌های روز دنیا بافته می شوند، 14 رنگ هم دیده می شود.

700 شانه تبدیلی

این دسته از فرش‌ها، توسط دستگاه های بافت فرش 500 شانه بافته می شوند؛ با این تفاوت که با دستکاری در تنظیمات دستگاه های 500 شانه، آن ها را برای بافت فرش‌های 700 شانه تنظیم می کنند ولی تراکم طولی (تراکم فرش) آن ها عموماً 1500 است. پس مهم ترین تفاوت بین 700 شانه‌ی تبدیلی و 700 شانه‌ی اصل، تراکم طولی آن است.

این دسته از فرش های تبدیلی با رنگ بندی 8 رنگ در بازار عرضه می شوند. متاسفانه برخی از فروشگاه های فرش نامعتبر از عدم اطلاع مردم سو استفاده می کنند و فرش 700 شانه‌ی تبدیلی را تحت عنوان 700 شانه‌ی اصلی و با همان قیمت به فروش می رسانند.

طرح 700 شانه

فرش‌های طرح 700 شانه به هیچ وجه 700 شانه نیستند و فقط به این دلیل که طرح فرش‌های 700 شانه را روی این فرش‌ها نیز می بینیم، این نام را به آن داده اند. در واقع فرش‌های طرح 700 شانه دارای تراکم عرضی 500 شانه و تراکم طولی 1000 هستند.

رنگ بندی این دسته از فرش ها هم 7 یا 8 رنگ است که توسط دستگاه های مدرن بافته می شود. طرح ها و رنگ های جذاب با مناسب ترین قیمت، یکی از مهم ترین دلایلی است که این دسته از فرش ها در بین مردم بسیار پر طرفدار شده اند.

روش تشخیص فرش ماشینی اکرلیک اصل از تقلبی

تشخیص فرش ماشینی اصل از تقلبی

امروزه به دلیل این که کارخانه های کوچک و بزرگ بسیاری در داخل و خارج از کشور مشغول فعالیت در زمینه ی فرش هستند و فرش ماشینی روانه ی بازار می کنند، بدون شک طیف وسیعی از محصولات با کیفیت های مختلف وارد بازار می شوند که از کیفیت بسیار پایین تا کیفیت مطلوب و بسیار عالی در آن ها موجود است؛ تشخیص این که چه کیفیتی را با چه قیمتی می خرید، امری بسیار مهم است. این که بدانید فرشی که به عنوان فرش ماشینی با کیفیت می خرید، ویژگی های یک فرش خوب را دارد؟ آیا واقعا راهی وجود دارد که بتوان با یک بررسی ظاهری، فرش اصل را از فرش تقلبی و بی کیفیت تشخیص داد؟

فرش های اکریلیک به دلیل مقاومت در برابر گرمای زیاد و  ضد آلرژی بودن و زیبایی ظاهری نسبت به فرش های  فیلامنتی و پلی استر، به خصوص فرش های هیت ست شده و همچنین تغییرات بسیار ناچیز آن در هنگام شست و شو  برای افرادی که اقدام به شست و شوی مکرر فرش می کنند مفید است.

علاوه بر موارد بالا می توان به عدم تغییر بافت فرش های اکریلیک در طول زمان  ( فرش های پلی استر و BCF در طول زمان نرمی و لطافت خود را از دست می دهند ) و شباهت نخ آن با پشم مورد استفاده در فرش های دستباف قدیمی را از دلایل مورد توجه قرار گرفتن توسط خریداران بیان کرد.

امروزه به دلیل افزایش قیمت فرش و تفاوت زیاد قیمت فرش های اکریلیک با فرش های پلی استر و BCF برخی از کارخانه های فرش بعضا یرای سود بیشتر از نخ های درصد دار استفاده می کنند که تشخیص آن ها حتی برای یک فروشنده فرش نیز کار آسانی نخواهد بود اما عواملی هستند که می توانید به وسیله آن اینگونه فرش ها را تا حدودی تشخیص دهید.

وزن فرش

فرش هایی که با نخ اکریلیک بافته می شوند به مراتب از نخ های bcf (نخ فیلامنتی حجیم) و پلی استر سنگین تر هستند.

یک فرش 12 متر تراکم 3600 در حدود 45 کیلوگرم و یک فرش 9 متری در حدود 33 کیلوگرم و 6 متری 22.5 کیلوگرم وزن دارند

یک فرش 12 متر تراکم 3600 در حدود 45 کیلوگرم و یک فرش 9 متری در حدود 33 کیلوگرم و 6 متری 22.5 کیلوگرم وزن دارند که البته اعداد ذکر شده در هر فرش بسته به کارخانه ای که در آن تولید شده است ممکن است کمی متفاوت باشد.

پرز دهی فرش

فرش های اکریلیک ، حتی اگر هیت ست شده باشند، به مقدار کمی پرزدهی دارند که این مورد می تواند به شما در تشخیص آن نسبت به فرش های پلی استر کمک کند به طوری که اگر در هنگام خرید با عدم وجود پرز بر روی فرش روبرو شدید به احتمال زیاد آن فرش پلی استر است.

براق بودن فرش

فرش های اکریلیک ، حتی اگر هیت ست شده باشند، به مقدار کمی پرزدهی دارند که این مورد می تواند به شما در تشخیص آن نسبت به فرش های پلی استر کمک کند به طوری که اگر در هنگام خرید با عدم وجود پرز بر روی فرش روبرو شدید به احتمال زیاد آن فرش پلی استر است.

فرش هیت ست شده چیست؟

نخ هیت ست شده

اگر حتی برای یک بار برای خرید فرش به سایت های فروش فرش رفته باشید واژه هیت ست را یک بار شنیده اید. الان نوبت آن است که ببینیم اصلا نخ هیت ست شده چیست و چه دردی را دوا می کند؟ در گذشته یکی از مشکلات خریداران فرش پرزدهی فرش ها بود تا جایی که مجبور بودن روزانه این پرز ها را جارو کنند بعضا  این پرز ها باعث ایجاد آلرژی و حساسیت در افراد می شد برای همین کارخانه ها تصمیم به هیت ست کردن فرش ها گرفتند البته این موضوع دلایل دیگری نیز دارد که به شرح زیر اند:

ثبات رنگ بالا

فرش های هیت ست شده پس از شست و شو دارای تغییر رنگ حداقلی اند چرا که نخ های آن ها توسط بخار و گرما رسیده شده و این فرآیند باعث تثبیت رنگ اینگونه فرش ها به هنگام شست و شو می شود.

طول عمر بالا

بنا به دلیلی که در مورد اول مطرح شد فرش های هیت ست شده دارای طول عمر بیشتری نسبت به فرش هایی با نخ های معمولی اند.

حجم و وزن بیشتر نسبت به فرش های اکرلیک معمولی

اگر به هنگام خرید فرش هیت ست شده و معمولی با تراکم و شانه یکسان را با هم مقایسه کنید متوجه خواهید شد که فرش بافته شده با نخ هیت ست شده سنگین تر است و حجم آن بیشتر از فرش های معمولی است.

لطافت بیشتر

فرش های هیت ست شده نسبت به سایر فرش های بافته شده نرم تر هستند و علاوه بر سایر فرش ها به اصطلاح پا خور بهتری دارند.

روش تشخیص فرش دستباف اصل از تقلبی

فرش دستباف

شاید برای بسیاری از ما این سوال پیش بیاید که تشخیص فرش دستباف اصل نیازمند طی کردن چه مراحلی است؟

بسیاری از مردم پس از خرید فرش دستباف و ابتلا به آلرژی و آسم متوجه بی کیفیت بودن و مصنوعی بودن نخ های به کار رفته در آن می شوند به همین دلیل بهتر است پیش از خرید به نکات زیر دقت کنید که علاوه جلوگیری از مشکلات ذکر شده باعث ایجاد زیبایی بیشتر فرش خواهد شد.

ابعاد فرش دستباف

فرش های دستباف با کیفیت مستطیل شکل است یعنی برای مشخص کردن کیفیت یک فرش دستباف نیاز است که شما عرض  ابتدا و انتهای فرش مورد نظر را اندازه گرفته و در صورت برابری آن سپس به سراغ دو ضلع دیگر آن بروید و از یکسان بودن آن ها اطمینان حاصل کنید.

مقدار نخ ابریشم به کار رفته در آن

یکی از مواردی که باعث افزایش قیمت فرش های دستباف می شود وجود نخ ابریشم است. نخ های ابریشم به نسبت نخ های معمولی براق تر و شفاف ترند و می توانید از این ویژگی برای تشخیص آن در فرش های دستباف استفاده کرد.

رنگ طبیعی

رنگ طبیعی در فرش های دستباف سبب ایجاد آرامش ذهنی در اعضای خانواده شما خواهد شد. یکی از راه های شناخت آن این است که این رنگ ها به مراتب درخشنده تر از فرش های بافته شده با نخ های معمولی است.

اشکال هندسی

به اشکال هندسی به کار رفته در فرش دقت کنید که با یکدیگر متفاوت نباشند و علاوه بر آن متقارن نیز باشند.

ثبات رنگ

برای اطلاع از ثبات رنگ فرش دستباف مورد نظر خود بهتر است از یک پارچه سفید و یا دستمال خیس استفاده کنید به طوری که دستمال و یا پارچه مورد نطر را بر روی فرش کشیده و اگر پارچه و یا دستمال خیس رنگ گرفت احتمالا فرش مورد نظر ثبات رنگ ندارد.

چند نکته در مورد فرش دستباف

از مزایای استفاده از فرش دستباف می توان به این که اینگونه فرش ها در فصل سرما گرم هستند و در فصل گرما سرد اشاره کرد و همچنین عدم ایجاد الکتریسیته ساکن به هنگام راه رفتن بر روی آن ( گاهی ممکن است عدم ایجاد این الکتریسیته ساکن از بروز یک آتش سوزی مهیب جلوگیری کند) را نیز می توان به عنوان یکی  از مزایای مهم آن برشمرد.

تشخیص فرش ماشینی و دستباف اصل از نمونه های تقلبی و بی کیفیت به طور دقیق، قطعاً یک کار کارشناسی است که نیازمند تخصص بسیاری است و اظهار نظر درباره فرش و کیفیت آن در چند دقیقه قابل اموزش نیست. کارشناسان و متخصصان این زمینه، برای بررسی کیفیت فرش علاوه بر بررسی ویژگی های ظاهری، به کارهای تخصصی و بررسی جزئی فرش می پردازند که ذکر آن ها در این جا به هیچ وجه هدف ما نبوده است. در این مقاله سعی شد که به طور خلاصه و بسیار اجمالی به این مقوله بپردازیم و تمام سعی مان بر این بود که در نهایت سادگی با ذکر نکات کاربردی و عملی، این موضوع را بیان کنیم به طوری برای همه واضح و کاربردی باشد.

3 دیدگاه در “روش تشخیص فرش ماشینی و دستباف اصل و تقلبی از یکدیگر ؛ انواع فرش و معرفی آن ها

  1. نوشین منتظری گفت:

    مقاله جامعی بود.
    خوندنش رو پیشنهاد میکنم.

  2. maryam_rp گفت:

    لطف کنید درباره فرش دستباف بیشتر مقاله بذارید.

  3. Soheil_nkh گفت:

    مقاله مفیدی بود:/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *