بلاگ

تاریخچه فرش ایرانی

تاریخچه فرش ایرانی

در مورد تاریخچه فرش ایرانی می توان گفت که هنر فرش بافی در ایران باستان به صورت تحمیلی از پدر به فرزندان منتقل می شد و آن ها این هنر را به صورت محرمانه حفظ می کردند .که این هنر فرش بافی نشان از تمدن بسیاربالا و فرهنگ کشورمان است .

موارد استفاده از فرش در گذشته

در گذشته قبایل عشایر برای جلوگیری از ورود رطوبت و سرما به داخل چادر از فرش استفاده می کردند ، و همچنین پادشاهان و نجیب زادگان از فرش های زیبا و خاص به عنوان نمادی از قدرت و ثروت و… استفاده می کردند .

اولین فرش ها در جهان

در ادامه مطلب تاریخچه فرش ایرانی می رسیم به اولین فرش ها که می توان گفت اولین فرش بافته شده در سال 1949 توسط باستان شناسان در روسیه پیدا شد و این فرش که قدمت آن به قرن پنجم قبل از میلاد می رسد تا 2500 سال پیش در مقبره سران اسکیتی وجود داشت .

اولین فرش ها در ایران

در ایران اولین فرش مربوط به دوره ساسانی بوده که این مطلب توسط تاریخ نگاران چینی روایت شده و تاریخ نگاران یونانی مطالبی در مورد کیفیت بسیار عالی این فرش ها نوشته اند .
تاریخچه فرش ایرانی نشان می دهد که فرش بافی در ایران پیش از حمله مغول ها به ایران پیشرفت چشم گیری را داشته است و این هنر بعد از حمله مغول ها ، در دوره مغول تیموری و ایلخانی نیز توانست به پیشرفت خود ادامه دهد .

باید گفت که با پیشرفت صنعت فرش ایرانیان از پشم و کرک و… برای بافت فرش استفاده کردند که همین امر باعث از بین رفتن فرش ها شده و تعداد اندکی فرش پوسیده باقی مانده است که شناخت طرح های استفاده شده در دوره های مختلف را غیر ممکن کرده است یکی از این دوره ها دوره سلجوقیان است .
تاریخچه فرش ایرانی بیانگر شگفتی هایی است که در 2500 سال پرورش داده شده است و با خلاقیت و ذوق ایرانیان آمیخته شده و آثار شگفتی را پدید آورده است .
لازم به ذکر است که در درباره کورش از فرش های بسیار زیادی استفاده شده بود که این مطلب را به طور مفصل در ادامه مقاله بررسی می کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *