بلاگ

درباره گبه بیشتر بدانیم

خرید گبه

گبه یا همان قالیچه‌ی خرسک نوعی فرش است که به دلیل ضخامت و محافظت در برابر عواملی مانند سرما نام گذاری شده است ، تاریخچه این نوع فرش به زمان انسان اولیه بر می گردد که در آن زمان از پوست حیوانات به عنوان فرش استفاده می کردند.
درباره تفاوت های گبه با فرش می توان گفت که گبه نسبت به فرش پرز های بلند تری دارد و در سایز های کوچکتری بافته می شود .
از پیشگامان گبه بافی در کشور می توان مردم استان فارس را نام برد .

نوآوری در گبه ها

علت اصلی اینکه اگر صد ها گبه را در کنار یکدیگر قرار دهیم با یکدیگر فرق دارند این است که این نوع فرش ها به صورت سنتی بافته می شوند و حاصل ذهن و ذوق بافنده ها هستند.

دسته بندی های گبه های فارس

  • قشقایی
  • کهگیلویه و بویر احمد
  • ممسنی
  • شولی

بیشترین و با کیفیت ترین گبه های بافته شده مربوط به استان فارس می شود و بعد از آن می توان گبه های قشقایی را در رده دوم و گبه های ممسنی و شولی را در رده سوم و چهارم قرار داد.

درباره گبه فارس

لر های حاضر در شمال غربی این استان بیشترین سهم در گبه بافی را داشتند و این لر ها شامل دو گروه ممسنی و کهگیلویه می شدند.
از ویژگی های گبه های لر های کهگیلویه می توان به سایز آن ها که حدود 1.5 *2.5 متر است اشاره کرد و اینکه جنس آن ها عموما از پشم بوده است . در گبه های این گروه بیشتر پشم های رنگ نشده استفاده می شود ولی گاهی نیز از پشم ها با رنگ های سبز ، آبی و قرمز نیز استفاده می کردند . این گبه ها اکثرا به صورت متقارن بافته می شدند ولی گاهی نیز از گره های نامتقارن استفاده می کردند .
پرز های گبه های کهگیلویه در گذشته تا پنج سانتی متر نیز می رسید ولی گبه های بافته شده در دوران کنونی اکثرا ارتفاع پرز های آن ها از 2 سانتی متر تجاوز نمی کند .

برای خرید گبه می توانید در قسمت فروشگاه کارپتینو نمونه های مختلف و متنوع آن ها را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *