بلاگ

درباره گلیم بیشتر بدانیم

درباره گلیم

درباره گلیم می توان گفت که نوعی بافت است که در آن از پشم و کرک استفاده می شود و تفاوت آن با فرش این است که سفت تر است و مانند فرش پرز های بلندی ندارد.

تاریخچه گلیم

دقیقاً مشخص نیست که اولین بار در کدام مناطق اولین گلیم ها بافته شده‌اند اما بسیاری گزینه ی ایران و فلات تبت را محتمل تر می دانند.

راه های تشخیص گلیم مرغوب

متاسفانه امروزه محصولات نامرغوبی وارد بازار می‌شوند که ممکن است از کیفیت قابل قبولی برخوردار نباشند. بهتر است قبل از خرید گلیم، چند نکته‌ی ساده و کوتاه ولی در عین حال مهم را بدانیم.

هر چقدر که گلیمی که خریده اید سبک تر باشد به معنی ظرافت بیشتر و مرغوبیت آن است.

در گلیم های دستباف بر خلاف فرش تقارن و تناسب طرح ها و رنگ ها مطرح نیست زیرا بافنده بر اساس الگوی خاصی این کار را نمی کند و براساس احساس لحظه ای خود هر نقشی را با یک رنگ می بافد .

گلیم در زمان حاضر

در حال حاضر بیشتر گلیم های موجود در بازار، ماشینی هستند و توسط دستگاه بافته می شوند. قیمت نمونه های ماشینی گلیم بسیار ارزان است و همین امر نیز باعث پر طرفدار بودن آن شده است.

  • گلیم ساده بافت

گلیم هایی که به این شیوه بافته می شوند، از لحاط بافت، یکنواختی بسیار زیادی را دارا هستند که به عنوان یک گلیم مورد قبول خواهد بود. یک نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که این نوع گلیم‌ ها از هر دو سمت قابل استفاده هستند.

  • جاجیم بافت

گلیم حاصله از این دستگاه مانند گلیم ساده دارای پشت و روی یکسان است و دستگاه بافنده‌ی آن دارای چهار کجو وتعدادی کمان است.

  • گلیم چرخی بافت

دستگاه بافنده ی این نوع گلیم داراری چهار کجو بوده و هر کجو به وسیله کمان هایی جابجا می شود ، گلیم های حاصله از این دستگاه از استحکام قابل قبولی برخوردارند چون در پشت آن پود های اضافی روی هم قرار می گیرند.

  • گلیم سوزنی

درباره گلیم حاصله از این دستگاه می توان گفت که در بین عشایر بسیار رواج دارد و بافت آن مانند گلیم ساده است.
سوماک ( گلیم سوزنی ) دارای یک کجو است و از نظر ظاهر شبیه دستگاه گلیم ساده است .

انواع بافت های گلیم در ایران

1- گلیم لری
2- گلیم ایل شاهسون
3- گلیم هریسن
4- شیرکی پیچ
5-ورنی
6-گلیمچه
7-زیلو
و…

در فروشگاه اینترنتی فرش کارپتینو می توانید تنوع زیادی از گلیم‌ها را مشاهده نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *