بلاگ

وضعیت فرش در ایران چگونه است؟

فرش ماشینی

فرش مجموعه ای زیبا است که حاصل دست هنرمندان ناشناخته بسیاری است که در طول زمان زحمت بسیاری کشیده اند و وظیفه ماست که این هنر ارزشمند را حفظ نماییم.
در اوضاع اقتصادی کنونی کشور فرش به یکی از بهترین منابع تولید درآمد تبدیل شده است که می توان از ان برای تولید و اشتغال زایی استفاده کرد و علاوه بر آن این هنر ارزشمند را که حاصل زحمات چندین ساله هنرمندان این کشور است را حفظ کنیم.

کشور های رقیب در عرصه فرش

در سال های اخیر به دلیل افزایش نخ با رنگ تقلبی و کاهش کلی کیفیت و افزایش قیمت مواد اولیه صنعت کشورمان با مشکلات زیادی رو به رو شده است . امروزه کشورهای زیادس مثل چین ، بلغارستان ، ترکیه ، افغانستان و … نیز به تولید فرش اقدام کرده اند و کم کم بازار های جهانی را نیز تسخیر کرده اند .
کشور های مختلف با استفاده از نیروی کار ارزان و مواد اولیه بی کیفیت فرش را با قیمتی پایین تر از ایران راهی بازار های جهانی میکنند ؛این کشور ها که اغلب از طرح های فرش های ایرانی استفاده می کنند گاهی مجبور به فروش کالاهای خود با قیمتی کمتر از قیمت مواد اولیه مصرفیشان فرش را راهی بازار های جهانی کنند.

در گذشته فرش تنها یک هنر بود که نسل به نسل منتقل می گردید ولی امروزه این هنر تبدیل به یک رشته دانشگاهی شده است.
دانشجویان این رشته در گرایش های مرمت، طراحی ، رنگرزی و بافت و… مشغول به تحصیل هستند.

فرش دستباف

امروزه در بازار های داخلی به دلیل ارزان و سبک بودن فرش های ماشینی نسبت به نمونه‌ های دستباف بیشتر مورد توجه مشتریان قرار گرفته اند ولی باید تلاش شود که فرش دستباف دوباره مورد توجه مردم قرار گیرد.
فرش های دستباف به دلیل ایجاد موقعیت شغلی برای بسیاری از هموطنان و استفاده از نخ های طبیعی بسیار برای اقتصاد کشورمان مفید است.

فرش دستباف علاوه بر اشتغال زایی، بخشی از فرهنگ ایران را نیز به دوش می کشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *