بلاگ

راهنمای خرید فرش ؛ 5 نکته‌ اساسی که قبل از خرید باید بدانید

راهنمای خرید فرش

این روزها با توجه به تنوع محصولات در بازار فرش، انتخاب گزینه‌ی مناسب در خرید فرش بسیار سخت است. بسته به این که چه هدفی از خرید فرش داشته باشید، از بین گزینه های بی شماری که پیش رویتان قرار دارد، تعداد بسیاری زیادی از آن ها حذف می شوند و تعدادی هم هنوز پیش رویتان قرار دارند. انتخاب فرش مناسب این روز ها تبدیل به یک مشکل بزرگ شده که هر کسی حداقل یک بار درگیر آن خواهد شد. به همین دلیل امروزه قبل از خرید، نیاز به یک راهنمای خرید فرش داریم.

پس پیشنهاد می کنم که در ادامه با راهنمای خرید فرش کارپتینو همراه باشید تا 5 نکته ی مهمی را که قبل از خرید باید در مرود آن ها آگاهی داشته باشیم را با هم بررسی کنیم.

سبک زندگی‌تان چگونه است؟

قبل از خرید فرش باید به این نکته توجه داشته باشید که چه نوع سبک زندگی‌ای دارید؟ خانواده‌ای شلوغ و پر جمعیت دارید که مدام در حال رفت و آمد روی فرش هستند؟ کودک در خانه دارید یا خیر؟ حیوان خانگی چطور؟ اگر جواب هر کدام از این سوال ها «آری» بود، احتمالاً فرش‌هایتان زود به زود کثیف خواهد شد. پس بهتر است برای کمتر دیده شدن این کثیفی، فرش‌هایی با طرح‌های شلوغ‌تر با رنگ بندی تیره را انتخاب کنید. چون فرش هایی با رنگ تیره کثیفی را خیلی دیر تر نشان می دهند و همچنین فرش هایی با طرح پیچیده و شلوغ هم به دلیل این که یک زمینه ی یکدست و یک رنگ در آن دیده نمی شود، کثیفی بر روی آن به راحتی قابل دیدن نیست.

روی نقشه و طرح فرش وسواس به خرج دهید‌‌

در هنگام خرید فرش به طرح فرش توجه ویژه‌ای داشته باشید. متخصصان فرش می گویند که برای بررسی طرح فرش، باید پشت آن ها را بررسی کرد. چون هر گونه عدم تقارن و نقص در طرح فرش به راحتی از پشت قابل مشاهده است. البته این گونه مشکلات و نواقص به ندرت پیش می‌آید ولی در هر صورت بهتر است این کار را انجام دهید. به اصطلاح، احتیاط شرط عقل است!

تراکم و شانه فرش ؛ اصطلاحاتی که باید قبل از خرید فرش بدانید

احتمالاً بسیاری از شما اصطلاحاتی همچون شانه، تراکم و ارتفاع خاب را شنیده اید اما شاید درک درستی از آن ها نداشته باشید.

شانه: به تعداد گره‌هایی که در در هر متر از عرض فرش وجود دارد، شانه می گویند. البته به شانه، تراکم عرضی هم می گویند.

تراکم: به تعداد گره‌هایی که در هر متر از طول فرش وجود دارد، تراکم یا تراکم طولی می گویند.

نخ خاب: به ارتفاع نخ به کار رفته در فرش، ارتفاع خاب می گویند. در مورد ارتفاع خاب مثال معروفی وجود دارد که فرش را به یک گندم‌زار تشبیه می کند. در واقع هنگامی که ارتفاع ساقه‌های طلایی رنگ گندم، کم است و همه‌ی آن‌ها سرپا باشند زیبایی خاصی ایجاد می شود اما بعد از این که ساقه‌های گندم رشد کردند و بلند شدند، روش هم می افتند و حالت زشتی را به خود می گیرند. نخ های به کار رفته در فرش هم دقیقاً همین حالت را دارند. هرچه تراکم فرش بالاتر برود (یعنی کیفیت فرش بهتر شود) ارتفاع نخ خاب کمتر خواهد شد.

  • ● فرش 500 شانه: ارتفاع نخ خاب  12.5 میلیمتر
  • ● فرش 700 شانه: ارتفاع نخ خاب 11 میلی متر 
  • ● فرش 1000 شانه: ارتفاع نخ خاب  9.5 میلیمتر
  • ● فرش 1200 شانه: ارتفاع نخ خاب 8 میلیمتر 
  • ● فرش 1500 شانه: ارتفاع نخ خاب 6 میلیمتر

البته این نکته را در نظر داشته باشید که اعدادی که در بالا اشاره کردیم، حالت ایده‌آل هر فرش بود. ممکن است برخی تولیدکنندگان برای کاهش هزینه‌ها، ارتفاع کمتری را برای نخ خاب انتخاب کنند. پس به ارتفاع خاب فرش حتما توجه داشته باشید.

برتری دیگری که فرش هایی با تراکم بالاتر دارا هستند این است که به دلیل فشردگی نخ های آن به یکدیگر، گرد و غبار کمتری به داخل آن راه پیدا می کنند و در نتیجه گرد و غبار کمتری در بافت فرش جمع می شود. این عامل اولاً باعث می شود که فرش دیر به دیر کثیف شود و دیر به دیر نیاز به شستشو داشته باشد و دوماً با هر بار پا گذاشتن روی آن، گرد و غبار داخل آن در هوا پراکنده نمی شود و ایجاد حساسیت و مشکل برای افراد حساس نمی کند. پیشنهاد می شود که فرش هایی با تراکم بالاتری را انتخاب کنید که علاوه بر زیبایی و ماندگاری بالا، از این قبیل مشکلات هم رهایی یابید.

جنس نخ فرش

مهم ترین عامل دخیل در کیفیت فرش، جنس نخ آن است. نخ ها از مواد مختلفی تولید می شوند اما ما فقط به 4 جنس مهم و پرکاربرد اشاره می کنیم.

  • ● نخ پشم: نخ‌های پشم بسیار گران بوده و فرش‌هایی با نخ پشمی از کیفیت و قیمت بالایی برخوردارند. نخ پشم نسبت به 3 مورد دیگر، با کیفیت تر است.
  • ● نخ اکرلیک: بعد از نخ پشم، نخ های اکرلیک هستند که از لحاظ کیفیت برتری دارند. البته به دلیل قیمت مناسب نخ اکرلیک، این نخ ها نسبت به نخ های پشمی پرطرفدارتر هستند و کیفیت قابل قبولی نیز دارند.
  • ● نخ پلی استر و پلی پرولین: این نخ ها کیفیت خوبی ندارند و بسیار ارزان هستند.
  • ● نایلون: فرش های نایلون دوام خوبی دارند و بسیار ارزان قیمت اند و تغییر شکل هم نمی دهند، اما به راحتی گرد و غبار را جذب می کنند.

فرش هایی با درصد نایلون بالا به دلیل خاصیت الکتریسیته ساکنی که دارند، مو و پرز های قبلی فرش را به خود جذب می کنند و در هنگام جارو زدن نیز به سختی آن ها را از خود جدا می کنند. اگر قصد دارید فرشی را خریداری نمائید که تا سالیان سال برای شما باقی بماند، فرش های اکرلیک و پشم پیش روی شما قرار دارد و اگر اهل تنوع طلبی و تعویض سالیانه ی فرش هستید، فرش های پلی استر را در سبد خرید خود قرار دهید.

رنگ؛ عامل ارتباط دهنده‌ی عناصر خانه

راهنمای خرید فرش ماشینی

در کنار طرح، رنگ هم نقش مهمی در ظاهر فرش ایفا می کند. قبل از خرید فرش، حتماً یک دید کلی از دکوراسیون خانه داشته باشید و یا اگر هنوز وسایل خانه را انتخاب نکرده‌اید و در ابتدا به دنبال خرید فرش هستید، حتماً دکوراسیون خانه را با توجه به طرح و رنگ فرش بچینید.

چند نکته مهم

● شاید دیده باشید که فرش های نو پرز می دهند. این امر برای بسیاری از افراد آزار دهنده و نا خوشایند است و ممکن است برای برخی افراد هم حساسیت ایجاد کند. فرش‌هایی با نخ اکرلیک که عموماً فرش های با کیفیتی هم هستند ، تا چند هفته‌ی ابتدایی پرز می دهند و این امری طبیعی است. اما اگر این پرزدهی به بیشتر از یک ماه رسید، فرش اکرلیک شما تقلبی است و از کیفیت خوبی برخوردار نیست.

● فرش هایی با طرح های شلوغ گرد و غبار و آلودگی را کم تر نشان می دهند و تمیز تر به نظر می رسند. پس اگر فرش را برای فضایی می خواهید که در معرض آلودگی و غبار قرار دارد، بهتر است طرح های شلوغ را در اولویت انتخاب خود قرار دهید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که طرح های شلوغ فضا را کوچک تر نشان می دهند و این روزها فضای خانه ها به خودی خود کوچک است و شاید کسی نخواهد فضایش کوچک تر هم دیده شود. پس در هنگام انتخاب یک طرح شلوغ و پر از نقش، حتماً حواستان به این نکته باشد.

● اگر در خانه ی خود فضای بزرگی را ندارید و می خواهید فضای کوچکتان بزرگ تر به نظر برسد بهتر است از فرش هایی با رنگ روشن استفاده کنید تا خانه تان بزرگ تر از حد عادی اش به چشم بیاید. اگر فضای داخلی خانه تان به حد کافی بزرگ است و می خواهید فضای خانه را گرم و صمیمی تر کنید، فرش هایی با رنگ تیره از قبیل شکلاتی، گردویی، قهوه ای، سرمه ای و… را در لیست انتخاب خود قرار دهید.

  • این که بین فرش دستباف و ماشینی یکی را انتخاب کنیم، علاوه بر قیمت پارامترهای دیگری هم وجود دارند که تعیین می کنند فرش دستباف برای خانه و به عبارت درست تر، برای شرایط خانه ی شما مناسب تر است یا فرش ماشینی جوابگوی نیاز شما خواهد بود؟ لیز بودن زیر فرش های ماشینی مشکلی است که هنگام قرار دادن آن روی کف سرامیک خانه پدیدار می شود و اگر کودک و یا سالمندی در خانه دارید، حتماً به این نکته توجه ویژه ای داشته باشید تا خدای نکرده آسیبی به افراد خانواده وارد نشود. فرش های تراکم بالا مانند 1200 شانه و یا فرش های دستباف به خاطر وزن زیادی که دارند، روی سطوح صیقلی مانند سرامیک و پارکت سر نمی خورند و می توانند راه حلی برای مشکل ذکر شده باشند. البته اگر توان خرید فرش 1200 شانه یا دستباف را ندارید، برای حل مشکل لیز خوردن می توانید زیر فرش موکت پهن کنید.
  • اگر آسم و یا آلرژی دارید، پیشنهاد ما به شما این است که به هیچ وجه به دنبال خرید فرش های فانتزی و تزئینی نروید چون ممکن است پرز های آن برای شما ایجاد مشکل کند. البته اگر مشکلی در رابطه با آسم و آلرژی ندارید، فرش های فانتزی و تزئینی یکی از بهترین گزینه های پیش رو برای انتخاب در اتاق خواب یا گوشه ای دنج در سالن پذیرایی است.

اگر قصد خرید فرش را دارید، طرح و رنگ فرش مسئله ای بسیار مهم به شمار می رود. در واقع انتخاب فرش در وهله ی اول، انتخاب یک محصول دکوراتیو است که باید با دکوراسیون خانه هماهنگی کامل را داشته باشد. این روز ها فرش هایی با رنگ های قهوه ای شکلاتی و قهوه ای سوخته طرفداران بسیاری دارند. در وهله ی دوم جنس نخ و کیفیت جنس آن مطرح است که در طولانی مدت به اهمیت آن پی خواهید برد. در هنگام بررسی کیفیت آن، حتماً شانه و تراکم فرش را در پشت فرش مشاهده نمائید و از کارشناس فروش فرش در مورد آن سوال کنید. فرش 700 شانه یک فرش با تراکم قابل قبول است که از کیفیت خوبی برخوردار است و معمولاً برای پهن کردن در سالن پذیرای مورد استفاده قرار می گیرد. البته فرش های 500 شانه نیز وجود دارند که ارزان تر از فرش های 700 شانه هستند ولی کیفیت بدی ندارند. البته لازم به ذکر است که این روز ها قیمت فرش هم بسیار حائز اهمیت است و فرش های با کیفیت و تراکم بالا یا فرش دستباف را به راحتی نمی توان خرید. پس بهتر است به نکاتی که در این مقاله راهنمای خرید فرش اشاره کردیم توجه کنید تا با صرف کمتری هزینه، یک فرش خوب و با کیفیت را خریداری نمائید.

برای بازدید از محصولات فروشگاه اینترنتی فرش کارپتینو می توانید به قسمت فروشگاه رفته و از بین طرح‌های مختلف انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *